فناوری

چرا در بعضی کشورها اپلیکیشن تلگرام را محدود می‌کنند؟

چندین کشور از جمله چین، ایران و اسپانیا به دلیل نگرانی از انتشار اطلاعات نادرست، اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام را ممنوع یا محدود کرده‌اند. این پیام‌رسان به‌تازگی نیز به انتشار اطلاعات نادرست و فعال‌کردن افراط‌گرایی در سطح جهانی متهم شده است.

همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: پاول دوروف و نیکولای دوروف؛ دو برادری که در سال ۲۰۱۳ درحالی‌که هنوز در روسیه اقامت داشتند تلگرام را تأسیس کردند. پاول دوروف، مدیرعامل فعلی تلگرام، همچنین بنیان‌گذار شبکه اجتماعی روسی VKontakte یا VK نیز هست.
 

چرا در بعضی کشورها اپلیکیشن تلگرام را محدود می‌کنند؟

ابزاری برای آزادی بیان

تلگرام ابزاری حیاتی برای آزادی بیان و سازمان‌دهی در بسیاری از نقاط جهان به شمار می‌رود و در سراسر جهان با بررسی‌های فزاینده‌ای مواجه است.
اما در حال حاضر دولت‌ها با نقش آن در تسهیل آزادی بیان و تهدیدات امنیتی ادعایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این پلت فرم که به دلیل رمزگذاری قوی و ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی کاربر شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر جنجال‌برانگیز شده است.

چالش‌های تلگرام

چالش‌های تلگرام در حال حاضر به اوج خود رسیده است؛ یعنی از زمانی که پاول دوروف، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی آن بود که در نزدیکی پاریس در ارتباط با تحقیقات در مورد جرایم ادعایی مرتبط با این اپلیکیشن، از جمله جرایم سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر بازداشت شد.

پاسخ تلگرام

تلگرام در مقابل اتهامات وارد شده به‌سرعت پاسخ داد و اعلام کرد دوروف چیزی برای پنهان‌کردن ندارد و این اتهامات را «پوچ» خواند.
با وجود این چالش‌ها، تلگرام همچنان ابزاری حیاتی برای آزادی بیان و سازمان‌دهی در بسیاری از نقاط جهان است. برای مثال در جریان اعتراضات در بلاروس و تایلند، این اپلیکیشن نقش مهمی در کمک به فعالان برای هماهنگ‌کردن تلاش‌ها و اشتراک‌گذاری اطلاعات داشت.

بیشتر بخوانید

مفاهیم: رمزگذاری چیست؟
تلگرام طلایی از سرورهای اصلی تلگرام استفاده می‌کند
آشنایی با تلگرام

ممنوعیت‌های موقت یا دائمی

به گزارش abplive اتهامات اخیر اتفاق تازه‌ترین مورد از سلسله درگیری‌های تلگرام و دولت‌های مختلف است. طبق داده‌های Surfshark و Netblock، ۳۱ کشور از سال ۲۰۱۵ ممنوعیت‌های موقت یا دائمی را بر روی این پلتفرم اعمال کرده‌اند که بیش از ۳ میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار داده است. در اینجا فهرستی از کشورهایی هستند که تلگرام در آنها ممنوع شده یا مورد بررسی قرار گرفته است.

بریتانیا و اسپانیا
در بریتانیا، ظاهراً از کانال‌های تلگرامی برای هماهنگ‌کردن اعتراضات ضد مهاجران در ماه اوت استفاده شد که باعث درخواست‌ها برای مقررات سخت‌تر درمورد آن شد.
اسپانیا هم برای مدت کوتاهی این برنامه را در ماه مارس به دلیل نگرانی‌های مربوط به حق چاپ ممنوع کرد، اگرچه این تصمیم به‌سرعت لغو شد.

آلمان و اوکراین
آلمان پس از شناسایی کانال‌هایی که به طور بالقوه قوانین سخنان مشوق نفرت را نقض می‌کنند، برنامه تلگرام را در سال ۲۰۲۲ ممنوع کرد و در نهایت آن را به دلیل رعایت‌نکردن مقررات محلی ۵ میلیون یورو جریمه کرد.
در اوکراین هم این برنامه برای ارتباطات دوران جنگ بسیار مهم بوده است، اما همچنین نگرانی‌هایی را در مورد بهره‌برداری احتمالی توسط بازیگران روسی ایجاد کرده است.

اسپانیا
در ماه مارس، اسپانیا پس از اینکه یک قاضی به نفع چهار گروه رسانه‌ای بزرگ – Mediaset، Atresmedia، Movistar و Egeda رأی داد، برای مدت کوتاهی تلگرام را ممنوع کرد.
این شرکت‌ها شکایت داشتند که تلگرام محتوای دارای حق چاپ آنها را بدون مجوز منتشر کرده است.

نروژ

نروژ مقامات دولتی را از استفاده از تلگرام در دستگاه‌های کاری منع کرده و دلیل آن را خطرات امنیت ملی اعلام کرده است. نروژ درحالی‌که ممنوعیتی را در سراسر کشور اجرا نمی‌کند، استفاده از تلگرام در دستگاه‌های کاری وزرا، وزرای امور خارجه و مشاوران سیاسی را ممنوع کرده است.

روسیه و بلاروس

روسیه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تحریمی دوساله بر تلگرام اعمال کرد. این ممنوعیت پس از آن آغاز شد که پاول دوروف، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل تلگرام، از انجام درخواست‌ها برای ارائه اطلاعات بعضی کاربران خودداری کرد.

در بلاروس هم اگرچه تلگرام به طور رسمی ممنوع نیست؛ اما استفاده از آن خطرات قابل‌توجهی دارد.
چین
تلگرام از سال ۲۰۱۵ در چین مسدود شده است. این ممنوعیت به دنبال حمله انکار سرویس توزیع شده (DDoS) به سرورهای تلگرام صورت گرفت که بعضی کارشناسان معتقدند ممکن است توسط دولت چین برای توجیه فیلترینگ این برنامه سازمان‌دهی‌شده باشد.

هند و تایلند

در هند تلگرام به طور کامل ممنوع نشده، اما به دلیل نقش ادعایی آن در فعالیت‌های مجرمانه مختلف تحت تحقیق است. دولت هند اعلام کرده است که ممنوعیتی را در انتظار نتایج تحقیقات در نظر خواهد گرفت.
تلگرام از سال ۲۰۲۰ در تایلند به دلیل استفاده از آن در سازمان‌دهی اعتراضات ضددولتی در آن سال ممنوع شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا