مطالب

غزل شماره ۱۹۵ حافظ: غلام نرگس مست تو تاجدارانند

معنا و تفسیر غزل الحافظ شماره ۱۹۵

آیه اول

عبدالنرگس مست است، شما ولیعهد هستید
بدشانسی، آنها در حالت آماده باش هستند

پادشاهان سزاوار این هستند که مانند نرگس مست تو برده چشم باشند. مردم هوشیار مستحق مست شدن و تباه شدن با شراب لب سرخ شما هستند.

✦✦✦✦

بیت دوم

صبح دیدمت و آب دیدم
اگر نه، عاشقان و عاشقان رازدارند

باد صبا بوی مرهم تو را پراکنده کرد و راز عشقم را فاش کرد وگرنه عاشق و معشوق راز یکدیگر را حفظ می کنند.

✦✦✦✦

آیه سه

وقتی از زیر زالوف دوتا رد شدید، نگاه کنید
راست و چپ را چطور صدا می زنند؟

اگر از زیر خرمن دو طرفه ات رد شدی، به پهلوهایت نگاه کن ببین مردم در سمت راست و چپت چگونه عزاداری می کنند.

✦✦✦✦

آیه چهار

جو صبا را روی Beneficiar بگذارید و ببینید
چقدر آنها از توسعه Zevelt آشفته هستند

مثل نسیم صبا از بنفشی زار بگذر و ببین چقدر مردم از خلاف تو مضطرب و بی تاب هستند.

✦✦✦✦

آیه پنج

این سرنوشت ماست، بهشتی که خدا را می شناسد
کسانی که سزاوار کرامت گناهکاران هستند

ای کسانی که خدا را می شناسید، از من دور شوید و بدانید که سهم ما بهشت ​​است و اینان گناهکارانی هستند که مستحق آمرزش خداوند هستند. یعنی چون ما گناهکاریم سزاواریم که خداوند ما را ببخشد و وارد بهشت ​​کند.

✦✦✦✦

آیه شش

نه، روی آن گل آهو می نویسم و ​​تمام
هزاران نفر از شما در هر طرف هستند

تو تنها کسی نیستی که با شور و اشتیاق صورت زیبای تو را می خوانی و به هر طرف که نگاه کنی هزاران بلبل آواز تو را می خوانند. الف دو معنا دارد. هر دو عدد هزار و هزار دست هستند که نام دیگر بلبل است.

✦✦✦✦

بیت هفتم

تو دستگیر شدی، خضر بیگ، من خوشبختم
من پیاده می روم و دوستانم سوار می شوند

ای خضر مبارک قدم مرا پیروی کن و مرا یاری کن که در این قافله با یارانم سوار بر اسب می روم. می گویند حضرت خضر به کسانی که از قافله جدا شده و در راه بیابان رها شده اند کمک می کند.

✦✦✦✦

آیه هشتم

به مقعد بیا و صورت ارغوانی بساز
به صومعه کان گا پلاک بروید

از میخانه دیدن کنید، از نوشیدن شراب سرخ شوید و وارد صومعه ای نشوید که در آن رذایل جمع شده بودند.

✦✦✦✦

آیه نهم

حافظ را از خود دور کنید، گول نخورید
که اقوام کمند شما ناجی هستند

خدای ناکرده حافظ از این دام پر پیچ و خم رها نشود، زیرا کسانی که در بند و اسیر در چوبه دار هستند، نجات دهندگان واقعی هستند.

منبع: شرح جلالی با تصرف و تلخیص.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا