حدیث از امام حسین (ع) درباره نماز، روزه، قرآن و موضوعات دیگر
تأثیر مثبتی که احادیث معصومین و نیز احادیث امام حسین علیه السلام بر روح و روان و آرامش روحی می گذارد، کلام آنان را خاص و متمایز کرد. علاقه و سفارشات ائمه علیهم السلام در زمینه قرائت و حفظ و نیز جمع آوری احادیث در مورد ائمه و پیامبر در موضوعات مختلف از جمله حدیث نماز اول وقت در واقع به معنای لزوم توجه بیشتر به این موارد احادیث. در این مطلب مجموعه ای زیبا از احادیث امام حسین (علیه السلام) را در موضوعات مختلف گردآوری کرده ایم.
حدیث امام حسین در مورد نماز و روزه و قرآن
به مردم دستور داد که ما را بشناسند و ما را اجابت کنند و تسلیم ما باشند، سپس فرمود: هر چند روزه بگیرند و نماز بخوانند و شهادت دهند که معبودی جز خدا نیست و در درون خود تصمیم بگیرند که ما را اجابت نکنند. بنابراین آنها مشرک بودند.
مردم موظفند ما را بشناسند، به ما مراجعه کنند و تسلیم ما باشند. سپس فرمود: در غیر این صورت اگر به سوی ما باز نگردند و از ما پیروی نکنند و روزه بگیرند و نماز بخوانند و به یگانگی خدا ایمان بیاورند، مشرک خواهند بود.
الکافی، ج 2، ص 398.
❈❈❈
هر کس آیه ای از کتاب خدای متعال را در حال ایستادن به نماز بخواند، به ازای هر حرف، حسنه ای برای او ثبت می شود.
هر کس آیه ای از قرآن را در نمازش بخواند، خداوند متعال به ازای هر کلمه آن صد حسنه در صفحه او می نویسد.
الکافی، ج 2، ص 611.
❈❈❈
کسانی که اگر آنها را در زمین برپا می دارند، می فرمایند: این از ما اهل بیت است.
کسانی که اگر آنها را توانمند کنیم و در زمین پادشاهی کنیم، نماز را برپا می دارند».
بحار الانوار، ج 24، ص 166.
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
شخصی از امام حسین (علیه السلام) پرسید چرا خداوند روزه را واجب کرده است؟ او گفت:
بگذار ثروتمندان حس گرسنگی را بیابند و مهربانی را به فقرا برگردانند.
بگذار ثروتمند درد گرسنگی را بچشد و به فقیر کمک کند تا دارایی خود را افزایش دهد.
مناقب، ج 4، ص 68.
❈❈❈
کتاب خدا بر چهار چیز است: بیان، اشارات، لطایف و حقایق. بیان برای عوام، مرجع برای نخبگان، احسان برای اولیای الهی و حقایق برای انبیا است.
کتاب خدا بر چهار چیز بنا شده است: گزاره ها، رمزها (اشاره ها)، ظرافت ها و حقایق. عبارات آن برای توده مردم است. نکات و رازها از جمله امکانات و خدمات ویژه است. دقت آن برای اولیاء و حقایق آن برای پیامبران است.
امام حسین (علیه السلام) در این حدیث می فرماید که قرآن علم عمیقی دارد و بر این باور است که بهره مندی از آن برای همگان ممکن است. منظور از عبارات، علم به مفاهیم در حد ترجمه و آگاهی از معانی کلماتی است که عموم مردم در آن سهم دارند.
بحار الانوار، ج 89، ص 20.
❈❈❈
هر کس سه روز از شعبان را روزه بگیرد، بهشت ضامن است و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز قیامت شفیع او خواهد بود.
هر که سه روز از شعبان را روزه بگیرد; بهشت بر او واجب است و پیامبر صلی الله علیه و آله در روز قیامت شفیع او خواهد بود.
«وسائل الشیعه، ج 10، ص 490»
❈❈❈
خداوند را به بهترین وجه می ستایم و او را به نیکی و بدی می ستایم، تو را سپاس می گویم که ما را به نبوت گرامی داشتی و به ما قرآن آموختی.
خدا را به بهترین ستایش شکر می کنم و او را به فراوانی و تنگی آن ستایش می کنم. ماشین! تو را می ستایم زیرا با انتخاب پیامبر از میان ما و تعلیم قرآن، ما را گرامی داشتی.
«بحار الانوار، ج 44، ص 392».
حدیث امام حسین در سلام
برای صلح هفتاد حسنه، برای آغاز کننده شصت و نه حسنه و برای توبه کننده یک حسنه است.
سلام هفتاد حسنه دارد. شصت و نه مزد برای مسلمان و یک مزد برای اجابت.
«بحار الانوار، ج 75، ص 120».
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
به کسی اجازه نده تا او تحویل ندهد.
هیچکس مجاز نیست [ورود به منزل خود را] تا سلام نکند تسلیم نشوید.
«شاهکارهای ذهن: 246»
❈❈❈
مردی (حسین علیه السلام) ابتدا به او گفت: حالت چطور است، خدا تو را حفظ کند؟ سپس حضرت فرمود: قبل از سخن گفتن سلام کن، خداوند تو را حفظ کند، سپس فرمود: هیچکس را اذان مکن تا سلام کند.
مردی (امام حسین علیه السلام) به او گفت: حالت چطور است؟ خدا خیرت بده. امام فرمود: اول سلام، بعد گفتار، بعد از آن فرمود: هیچ کس را وارد (و یا صحبت) مکن تا سلام کند.
«تحف العقول 246، دائرةالمعارف کلمات امام حسین علیه السلام، 750/913».
حدیث امام حسین در امر به معروف
خداوند فرمود: «آیا مردان و زنان مؤمن، اولیای یکدیگرند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند؟» پس خداوند امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک فریضه از جانب خود آغاز کرد، زیرا می دانست که اگر انجام شود و انجام شود، همه واجبات، اعم از آسان و دشوار، درست خواهد بود، و این به خاطر این است که امر به معروف است. امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام همراه با رفع ظلم و مخالفت با ظالم است.
خداوند متعال می فرماید: «مردان و زنان مؤمن، اولیای یکدیگرند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند». اولاً: خداوند امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده خود قرار داده است، زیرا می داند که در صورت انجام این فریضه، سایر واجبات، چه سخت و چه آسان، انجام می شود، زیرا امر به معروف و نهی از منکر کفار را فرا می خواند. به اسلام حق مظلوم را اعاده کن و با ظالمان مخالفت کن.
«تفسیر العقول، ص 237».
ای مردم، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هر کس حاکم ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال می کند و عهد خود را می شکند و سنت رسول خدا را خلاف می کند و به بندگان خدا عمل می کند. گناه و تجاوز، و عمل و گفتار خود را بر ضد خود تغییر نمی دهد، وظیفه خداست که به او اجازه ورود به آن را بدهد.
مردم! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هر کس حاکم ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال می کند و عهد خدا را زیر پا می گذارد و سنت و احکام رسول خدا را زیر پا می گذارد و از بندگان خداست. راه گناه و تجاوز را می پذیرد و ظلم و دشمنی را می پذیرد، اما با عمل و گفتار با او مخالفت نمی کند، پس کار بر خداست که او را در جایگاه و جایگاه آن سلطان ظالم قرار دهد.
«الخوارزمی، قتل، جزء اول، ص 234»
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
آیا ندیدی که به حق عمل نمی شود و از باطل دوری نمی شود تا مؤمن به دیدار حق بخواهد؟
آیا نمی بینید که نمی توان با حق برخورد کرد و هیچ کس باطل را انکار نمی کند.
«بحار الانوار، ج 78، ص 116».
❈❈❈
خدایا تو می دانی که کاری که ما انجام دادیم نه رقابت بر سر قدرت و نه طمع بود، بلکه برای اینکه نشانه های دینت را ببینیم و در کشورت اصلاح کنیم و ستمدیدگان بندگانت در امان باشند. و به واجبات و سنت ها و احکام شما عمل شود.
پروردگارا، تو می دانی که کاری که ما انجام دادیم، نه برای رقابت بر سر شهرت و مقام و نه برای بیهودگی و بیهودگی دنیا، بلکه برای ارائه نشانه هایی از راه دین تو و اصلاح (فساد) در شهرهای تو بود تا بندگانی که به تو ستم کردند در امان و آسایش بودند و از دستورات تو اطاعت می کردند.
«تحف العقول، ص 239»
❈❈❈
من به عنوان شرور و ظالم و مفسد و ظالم بیرون نرفته ام، بلکه به دنبال اصلاح در امت جدّم بوده ام که درود خدا بر او و اهل بیتش باشد امر به معروف و نهی از منکر و پیروی از راه جدم و پدرم علی بن ابیطالب علیهما السلام.
درست است که من به عنوان یک گردن شکن و ظالم و ستمگر بیهوده حرکت نکردم، بلکه برای اصلاح امت جدم محمد (ص) حرکت کردم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. رفتار جدم محمد (ص) و پدرم علی بن ابیطالب (علیه السلام).
بحار الانوار، ج 44، ص 329.
حدیث امام حسین در مورد اخلاق و صفات نیکو
خوش اخلاقی عبادت است.
خوش اخلاقی عبادت است.
«کانزل امل، ج 13، ص 151، 36472».
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
از آنچه عذرخواهی میکنید بپرهیزید که مؤمن نه مرتکب بدی میشود و نه عذرخواهی میکند، در حالی که منافق هر روز گناه میکند و عذرخواهی میکند.
مواظب آنچه باید عذرخواهی کنی که مؤمن کار بدی نمی کند و عذرخواهی نمی کند ولی منافق هر روز بد می کند و عذرخواهی می کند.
«بحار الانوار، ج 78، ص 120»
❈❈❈
هر دو نفری که با هم گفتگو کنند و یکی از آنها رضایت دیگری را بخواهد در بهشت است.
هیچ موردی نیست که بین دو مرد دعوای واقعی شود و یکی از دیگری اجازه بگیرد، مگر اینکه اهل بهشت ستم کنند.
«مجاه البیسا»، ج 4، ص 228.
❈❈❈
هم نشینی با افراد فاسق شر است و هم نشینی با فاسقان مشکوک.
اختلاط با عقل های نادان خوب نیست و هم نشینی با گناهکاران باعث بدبین شدن مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار می شود.
«بحار الانوار، ج 78، ص 122»
❈❈❈
شیعیان ما کسانی هستند که دلهایشان از هر نیرنگ و نیرنگ و نیرنگ پاک است.
به درستی که قلوب شیعیان ما از هرگونه آلودگی و فریب پاک است.
مجموعه سخنان امام حسین، ص 476.
❈❈❈
حاجت خود را جز به یکی از سه چیز مطرح مکن: به دیندار، شایسته، یا شایسته.
شما فقط به یکی از سه نفر نیاز دارید: یک فرد مذهبی، یک فرد با فضیلت، یا یک فرد با منشاء خانوادگی.
«تحف العقول، ص 251».
❈❈❈
او قدرت خود را از مردم سلب کرد.
بردبارترین افراد کسانی هستند که در صورت داشتن توانایی می بخشند.
“مروارید درخشان، (ص 24)”
❈❈❈
دوستت دارم و دوستت دارم.
هر که تو را دوست دارد از تو انتقاد می کند و هر که از تو متنفر باشد تو را ستایش می کند.
«بحار الانوار، ج 75، ص 128)».
❈❈❈
با زبان خود چیزی نگویید که از ارزش شما می کاهد..
چیزی نگویید که ارزش شما را کم کند.
«جیلاء العیون، قسمت دوم (ص 205)»
امام حسین علیه السلام
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
سخاوتمندترین مردم کسانی هستند که به کسانی می دهند که انتظار ندارند.
بردبارترین انسان کسی است که کسانی را که امیدی ندارند ببخشد.
«کشف الغمة، جزء 2 (ص 239)»
❈❈❈
شیعیان ما کسانی هستند که دلهایشان از هر نیرنگ و نیرنگ و نیرنگ پاک است.
شکی نیست که شیعیان ما دلهایی عاری از هرگونه خیانت و کینه و فریب دارند.
«بحار الانوار، ج 68 (ص 156)».
❈❈❈
ای مردم، در کار نیک رقابت کنید و در غنائم بشتابید، و در انتظار نعمتی نباشید که انجام نداده اید.
ای مردم در کار خیر با هم رقابت کنید و در بهره برداری از فرصت ها سریع باشید و آنچه را که در انجام آن عجله نکنید خوب حساب نکنید.
«راشدین القلوب، الدیلمی (ص 73)».
حدیث در مورد امام حسین (علیه السلام) در خدا
گریه از ترس خدا راهی برای فرار از جهنم است.
گریه از ترس خدا شما را از جهنم نجات می دهد.
«زندگی امام حسین، قسمت اول (ص 183)»
❈❈❈
هر کس با نافرمانی خدا کاری را انجام دهد، آنچه را که امید دارد برآورده می کند و در آمدن آنچه از آن هشدار می دهد تعجیل می بخشد.
هر که بخواهد خدا را نافرمانی کند، امیدش را از دست می دهد و او را نگران می کند.
«بحار الانوار، ج 3، ص 397»
❈❈❈
موفق ترین افراد لذت خلقت را با نارضایتی خالق نمی خرند.
کسانی که رضایت خلقت را به بهای خشم خالق می خرند، رستگار نخواهند شد.
خوارزمی، قتل، جزء اول، ص 239.
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
هر کس رضایت مردم را با نارضایتی خدا بخواهد، خداوند او را به مردم میسپارد.
هر کس خشم خدا را برای جلب رضایت مردم برانگیزد، خداوند او را به مردم واگذار خواهد کرد.
«بحار الانوار، ج 78 (ص 126)».
❈❈❈
هر کس خدا را آن گونه که شایسته اوست عبادت کند، خداوند آنچه را که می خواهد و برایش کافی است به او عطا می کند.
هر که خدا را آن گونه که شایسته است بندگی کند، خداوند بیش از میل و کفایتش به او عطا می کند.
«بحار الانوار، ج 71، ص 183»
❈❈❈
آیا این تطمیعى است از جانب خداوند متعال به بنده اش که به او نعمت بخشد و او را از شکر محروم کند؟
تعجب بنده از جانب خداوند به اندازه ای است که نعمت هایش را چند برابر می کند و از او نعمت شکر می گیرد.
«تفسیر العقول، (ص 250)»
حدیث امام حسین در مورد آخرت
زیرا مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمکاران را جز لعنت نمی دانم.
درست است که من نه مرگ را به عنوان خوشبختی می دانم و نه زندگی با افراد شرور را بدبختی.
«تفسیر العقول، ص 245)».
❈❈❈
اگر دنیا گرانبها شمرده شود، اجر خداوند بزرگتر و بزرگتر است و اگر بدنها برای مرگ آفریده شده باشد، کشتن انسان با شمشیر در راه خدا بهتر است و اگر رزق مقدّم است، کمبود انسان است. اشتیاق در رزق زیباتر است و اگر مال به خاطر غفلت از جمع آوری آن است پس کسى که از گرما رها شده و بخیل است چه حالى دارد؟.
اگر این دنیا ارزشمند است، پس آخرت گرانبهاتر و بالاتر است. اگر بدن انسان برای مرگ آفریده شده است، به خدا قسم کشتن انسان با شمشیر برای او بهتر است. اگر معیشت آفرینش تقسیم و مشخص شود، زیباتر و نیکوتر این است که انسان در طلب روزی کمتر طمع کند. اگر جمع آوری پول به معنای ترک آن است، پس چرا آزاده باید به این چیزی که رها می کند بخیل باشد؟
«بحار الانوار، ج 44، ص 374».
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
هیچ کس در روز قیامت در امان نیست مگر کسانی که در دنیا از خدا می ترسند.
تنها کسانی در قیامت در امان هستند که در دنیا ترس از خدا در دل دارند.
«بحار الانوار: ج 44، ص 192، ج 5)».
حدیث امام حسین در عقل و معرفت
یکی از شواهد محقق، نقد حدیث و علم او به حقایق فنون بینایی است..
از نشانههای خردمندی میتوان به انتقاد از سخنان و عقاید و تشخیص تفاوت در عقاید اشاره کرد.
«بحار الانوار، ج 78 (ص 119)».
❈❈❈
← حدیث درباره امام حسین (علیه السلام) →
عقل جز با پیروی از حقیقت کامل نمی شود.
حکمت جز با پیروی از حق کامل نمی شود.
«بحار الانوار، ج 78، ص 127»
❈❈❈
از نشانه های پذیرش: همنشینی با افراد باهوش..
یکی از نشانه های حسن شهرت و نیک بختی، معاشرت با خردمندان است.
«بحار الانوار، ج 75 (ص 119)».
❈❈❈
عقل به کمال نمی رسد مگر با پیروی از حق.
عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق؟
«بحار الانوار، ج 78، ص 127»