فناوری

پای یک روبات به تاسیسات هسته‌ای باز شد

یک روبات کاملاً خودمختار موفق شد برای اولین بار در جهان یک راکتور همجوشی هسته ای را بازرسی کند. این آزمایش ۳۵ روزه در تأسیسات مشترک اروپایی توروس در سازمان انرژی اتمی بریتانیا (UKAEA) در آکسفورد انجام شد که یکی از بزرگترین و قدرتمندترین ماشین‌های تحقیقاتی همجوشی بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهونیوز، سازمان انرژی اتمی بریتانیا با همکاری موسسه رباتیک آکسفورد، نشان داد که بخشی از تعمیر و نگهداری راکتور همجوشی می تواند توسط فراتر از نیروی انسانی با یک روبات مستقل انجام شود. این پیشرفت گامی به سوی قابلیت تجاری سازی انرژی همجوشی است که انجام این کار پرمخاطره را برای انسان ایمن تر و برای اپراتور آن مقرون به صرفه تر می کند.

دکتر رابرت اسکیلتون، رئیس بخش برنامه‌های کاربردی از راه دور سازمان انرژی اتمی برتانیا در محیط‌های چالش برانگیز، می‌گوید: «هدف این پروژه تأیید اعتبار فناوری روباتیک مستقل و القای اعتماد و اطمینان در استفاده از آنها برای بازرسی‌های ایمن و کارآمد در راکتور همجوشی در دوره‌های طولانی است.»

تاسیسات مشترک اروپایی توروس که پس از دو آزمایش دوتریوم-تریتیوم پرقدرت در ۳ سال گذشته همچنان خطرناک است، محیط ایده آلی را برای آزمایش پلتفرم خودمختار موسسه آکسفورد فراهم کرده است. این پلتفرم با یک روبات به شکل سگ با عنوان Boston Dynamics Spot کنترل می شد که وظیفه داشت کل تأسیسات را نقشه‌برداری کند، سنسورها را از محیط آن بخواند و از موانع و پرسنل درگیر در فرآیند اجتناب کند.

دکتر اسکیلتون گفت: «این موفقیت نشان می‌دهد که روبات‌های مستقل می‌توانند ایمنی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهند. این راه‌حل‌های نسل بعدی در حال آماده شدن برای استفاده در سایر تأسیسات صنعتی مانند از بین بردن سلاح های هسته‌ای، پاک‌سازی محیط‌زیست و امدادرسانی در زمان بلایای طبیعی هستند.»

بیشتر بخوانید:

  • راز صدای آدم فضایی‌ها در ته این گودال برملا شد

سیستم روباتیک یکپارچه دو بار در روز داده‌های ضروری را در مورد محیط و وضعیت کلی راکتور مشترک اروپایی توروس جمع‌آوری می‌کند و به تیم اجازه می‌دهد تا امکان‌ جایگزینی بازرسی‌های انسانی با فرآیندهای کاملاً مستقل روباتیک را ارزیابی کند. پروفسور نیک هاوز، استاد هوش مصنوعی و روباتیک در دانشگاه، گفت: «پروژه‌هایی مانند این ارزش روبات‌های مستقل را نشان می‌دهند. روبات‌هایی که می‌توانند کارها را خودشان بدون کنترل مستقیم انسان انجام دهند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا